tisdag 8 februari 2011

Chocolate chip cookies

Ingredienser grundrecept:

120 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 st ekologiskt ägg
1.5 dl vetemjöl
½ dl havregryn
½ tsk bakpulver
 0.25 tsk salt
100 g choklad av valfri smak (jag tog mörk)

1. Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget.
2. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt.
3. Hacka chokladen grovt och blanda i degen.
4. Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.
5. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 180 grader varmluft, cirka 10 minuter.

Jag delade upp min kakdeg för att testa lite olika smaker.
I den första hade jag i marshmallows, men det blev inte så bra. Dom smälte =)
I nästa la jag i små pellets med vitchoklad.
Och i den sista blandade jag i kokos.

2 kommentarer:

Anna sa...

Det där såg riktigt gott ut!

Pellets sa...

Pellets, äter du pellets? :D