söndag 6 februari 2011

Hallonpannacotta paj

Igår hade vi lite gäster här och jag testade ett nytt recept. Väldigt god blev den.
Jag gjorde den i en hjärtspring form. Tyvärr hade den inte stelnat helt därför den är lite sne på ena sidan.
Dekorerade med färska hallon.


Hallonpannacotta paj
8-10 bitar

Pajdeg:
12 digetivkex
75 g smält smör

Fyllning:
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl socker
250 g hallon
200 g philadelphiaost
färska bär till garneringen

1. Kör digestivkexen och smör i en matberedare. Tryck ut i en bakfrom med löstagbar botten.
Låt stå i kylen medan fyllningen görs.
2. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
3. Häll grädden och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud
över svag värme tills sockret har löst sig.
4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och vispa ner dom i grädden.
Ta bort kastrullen från värmen och låt grädden svlana något.
5. Mixa hallonen med mixerstav eller i en matberedare till en puré.
Rör ner philadelphiaosten och hallonpurén i grädden.
Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen.
6. Låt pajen stå i kylen i minst 3 timmar, eller tills den har stelnat.
Servera med färska bär.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gott det ser ut. Kram Lillemor

Anonym sa...

Den var supergod :D, du har blivit jätteduktigt :) / Emma och Tobbe.

mormor-farmor sa...

Mums, så gott det ser ut!

Sockertussen sa...

Tack för titten och kommentaren!
Jag tycker oxå att det receptet fungerar allra bäst =)

Den här tårtan ser så gooood ut!
Vilken fin sida du har =)
Jag har skrivit upp mig som följare på både google friend connect OCH Bloglovin =)
Hoppas fler hittar till dig!
Kram
//Nellie