torsdag 3 februari 2011

Tårta med italiensk maräng

Då var tårtan klar och som jag skrev i förra inlägget om tårtan så testade jag nåntingt som jag inte har gjort innan. Jag gjorde med italiensk maräng och använde min brännare.
Blev väldigt nöjd och roligt var det med =)
Hoppas bara att den smakar gott också!

Innan den blev bränd =)

På sidan använde jag ett skrapkort med räfflor

Färdig med hallon och gele på toppen


Tänkte dela med mig av vad jag hade i tårtan samt recept på den italienska marängen.

Jag gjorde tårtbotten på detta receptet.
Den blev väldigt hög och fin.
På första lagret hade jag hallon blandat med grädde.
Andra lagret hade jag vaniljkräm blandat med lite grädde.
Och sen spaklade jag hela tårtan med maräng och spritsade även med marängen.

 Italiensk maräng
Jag gjorde dubbel sats

2 ägg vitor
1 msk + 1 dl socker
½ dl vatten

Vispa äggvitorna till hårtskum med 1 msk socker.
Koka vatten och 1 dl socker till 122 grader.
Häll ner den varma sockerlagen i en tunn stråle över äggvitorna.
Vispa med elvisp tills marängen är helt kall.
Tar ca 10-15 min.
Dekorera tårtan/cupcakesen och bränn av marängen med en
brännare så marängen får en gyllengrun färg.



Inga kommentarer: