måndag 30 maj 2011

Jordgubb/hallon och kokos tårta


Tårtbotten
1 tårta/ 12 bitars
4 ägg
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl

smör och ströbröd till formen

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Vispa ägg och strösocker vitt och riktigt pösigt.
3. Vänd försiktigt ner mjölet.
4. Smörj och bröa en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter,
och häll i smeten.
5. Grädda tårtbottnen i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Prova med en sticka,
den ska inte vara kladdig.
6. Låt bottnen svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.

Måste bara tipsa om en väldigt bra tårtform som jag har köpt
på Bagaren & Kocken den är justerbar från 18 - 30 cm.

(bild från bagaren&kocken)

När botten hade svalnat och jag hade delat den i 3 delar så började jag med första lagret.
Mosade färska hallon och la ut och på det skivade jag färska jordgubbar ca 250 gram.
Mellan lagret på och spritsade ut vaniljkräm. På med locket och täckte tårtan med grädde
och klädde den med kokos på sidorna och uppe på.
Var noga med att täcka ordentligt med grädden så att kokosen fäster och att inte anslaget syns igenom.
Jag valde att bara dekorera med färska jordgubbar uppe på.
Väldigt sommrig och god tårta.

Första lagret med hallon och jordgubbar

Den färdiga tårtan

Inga kommentarer: