onsdag 19 oktober 2011

Jordnötskakor

Jag gillar verkligen jordnötter så när jag hittade ett recpet på jordnöttskakor
så var jag tvungen att prova det.
Ändrade lite i receptet så här kommer mitt recept.

Jordnötskakor
ca 30 st
125 g smör
70 g jordnötssmör
100 g brun farin socker
1 ägg
225 g mjöl
½ tsk bikarbonat

Karamelliserade jordnötter
100 g rostasde jordnötter
110 g strösocker
2 msk vatten

Så här gör du karamelliserade jordnötter:
Lägg jordnötterna på en plåt med bakplåtspapper.
Blanda socker och vatten i en liten stekpanna och rör
om tills sockret smält utan att det kokar.
Låt koka upp och låt sedan koka utan omrörning tills det
 är gyllenbrunt. Häll karamellsmeten över
jordnötterna och låt stå och stelna. Grovmal i matberedare. 

 
1. Värm ugnen till 160 grader. Lägg bakplåtspapper
på några plåtar.

2. Gör karamelliserade jordnötter
3. Vispa samman smör, jordnötssmör, socker och ägg med elvisp.
Rör i det siktade , torra ingredienserna och krossade karamelliserade jornötter.
4. Rulla med mjölade händer degen till bollar. Lägg kakorna
på plåtarna med 5 cm mellanrum. Och platta till med handen.
5. Grädda dem i ca 12 minuter. Låt dem svalna på galler.
Efter att dom hade svalnat så valde jag att även spritsa på choklad
på några utav kakorna. Och strödde lite flingsalt uppe på.
Salt, choklad och jordnötter passa väldigt bra ihop.


Inga kommentarer: