söndag 26 juni 2011

Midsommar tårta

På midsommar så var vi 5 barnfamiljer som slog ihop oss.
Hade som ett knytkalas. Jag stod för blandannat tårtan.
En tårta med jordgubbar var självklart.
Men eftersom jag själv inte är så förtjust i gräddtårtor
så passade jag på att testa ett nytt recept på en jordgubbscheesecake.
Den blev väldigt god och somrig.


Jordgubbscheesecake
Ca 10 bitar

Botten
2 ägg
1 dl socker
1 dl vetemjöl
½ dl kako

Fyllning
4 gelatinblad
300 g jordgubbar
1 ½ dl socker
saft av 1 lime
3 dl vispgrädde
200 g färskost
1 dl jordgubbar i mindre bitar

Garnering
1 ½ liter jordgubbar

Gör så här:
1. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl med kakao,
sikta ner under försiktig omrörning.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten,
ca 22 cm i diameter. Grädda i 200 C i 12 min.
Låt svalna!

2. Blöttlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 10 min. Ta upp och
smält i kastrull med 2 msk vatten. Låt svalna!

3. Mixa 300 g jordgubbar med socker och limesaft. Rör ner den
inte alltför kalla jordgubbsmixen i gelatinlösningen.
Vispa grädden tills den börjar bli tjock.
Rör ner mjukrörd färskost i jordgubbsmixen tills smeten blir väl blandad
och sist den vispade grädden och de mindre jordgubbsbitarna.

4. Häll cheesecakefyllningen över bottnen i formen, låt den stelna i kylen och frys
sedan ner den.
Ta upp ca 1 timme före servering och garnera med skivade jordgubbar.



2 kommentarer:

Rose-Marie sa...

Tårtan ser underbart läcker ut. Vi gärna ha receptet

Natalia sa...

Vilken härlig tårta! Ser riktigt god ut.