onsdag 1 juni 2011

Recept på Marsmallowfondant (MMF)

Jag brukar täcka mina tårtor med mmf. Jag tycker att det är lätt att göra själv,
billigt och lätt att arbeta med.
Använder även det till att göra blommor. Men till att modellera
tycker jag inte att det funkar så bra.
Är väldigt lätt att färga. Använd då pastafärg inte
hushållsfärg. Antingen om man färgar in hela degen medans man gör den
eller färgar mindre bitar senare spelar ingen roll. 
 
Här är ett recept det blir ca 1 kg mmf och det räcker till ca 2 normalstora tårtor. 
 
MMF
5 dl packade marsmallows, ca 300g
2 msk vatten
1 mskmatolja
7 - 8dl florsocker
 
Smält marsmallowsen i micron i ca 1 min. (Eftersom jag själv inte har en micro
så brukar jag köra över ett vattenbad. Går lika bra men tar längre tid.)
Se till så allt har smält, inga klumpar men se upp så inte marsmallowsen bräns.
Det går snabbt i micron.
När allt är smält så häller du i florsockret i smeten och rör om.
Lättare att röra med händerna, ett tips är då att smörja in händerna med olja så
fastnar det inte lika lätt.
Rör och knåda tills det har blivit en deg.
Men ha inte i för mycket florsocker så att den blir torr.
 
Förvara den i en plastpåse i en tätsluten burk.
 
Lycka till!
 

Inga kommentarer: