torsdag 20 januari 2011

Smörkräm

Tänkte dela med mig av ett recept på smörkräm som jag använder när jag gör mina macroner.
Det tar ett tag att göra men det är det klart värt!
Går att göra i oändligt många smakkombinationer.
Dom jag har testat än så länge är:
Hallon, apelsin, vit choklad, mörk choklad, mjölk choklad, apelsin choklad, banan, päron.

Så här kommer receptet.

1 st äggvita
1,5 dl ströscoker
1 tsk vailjsocker
1 nypa salt
0,5 st citron (saften) jag tog citron på flaska och bara droppade i lite
250 g smör
125 g mörk choklad
1 msk kallt espressokaffe (kan uteslutas)


Blanda äggvita, strösocker, vailjsocker, salt och citronsaft i en rostfri bunke.
Rör tills sockret har löst upp sig.
Vispa till maräng över ett vattenbad till ca 65 grader.
Tag av bunken från värmen och vispa med elvisp tills marängen är helt kall.
Klicka ner rumsptempererat mjukt smör lite i taget och vispa krämen luftig i ca 15 min.
Smält chokladen och låt den svalna, rör ner den i krämen.

Nu är smörkrämen färdig att användas =)

Inga kommentarer: