fredag 14 januari 2011

Steg för steg för att göra macroner

Här kommer en liten beskrivning på hur du göra macroner steg för steg.

Macroner

120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g fint malen mandel
150g florsocker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag


Börja med att skålla och skala mandeln.
Låt den torka

Kör i matberedare, mixer eller mandelkvarn.
Det ska bli fint som ett mjöl som sedan ska siktas.

Koka upp sockerlagen till ca 110-118 grader.
Rör inte i sockerlagen låt den koka upp.
Använd termometer.

Medan sockerlagen kokas så vispa äggvita vitt och fluffigt.
Ha i lite socker i taget. Tills det blir en maräng.

När sockerlagen är färdig så häll i den i marängen.
Häll i den ganska snabbt för annars stelnar den.
Men akta dig för den blir väldigt varm.

Sen ska marängen vispas kall i ca 10-15 min.

Den ska bli så här blank och vit.

Sikta mandelmjöl och florsocker och blanda det med
äggvitan. Om du vill ha färg på dina macroner,
så ska du färga dom nu.
Ha i ganska mycket färg för den blir ljusare när
man blandar med marängen.
Rör sedan försiktigt i marängen i smeten.

Fyll en spritspåse med en stor rund tyll om du har det.
Sen är det bara att spritsa ut på bakplåtspapper.
Om det blir små toppar på macronerna så
slå plåten lite i bordet.

Om man inte vill färga sina macroner kan man
göra som jag har gjort och haft på lite olika dekor.
Första plåten är hälften apelsinskal och hälften
med gul pulverfärg.

Här med röd pulverfärg

Kakao. Tänk på att inte vänta för länge
ifall man vill pudra dom med något
för efter ett tag så torkar dom lite
och får en hinna.

Helt virta, vissa fick kokos på men dom syns inte på bilden.
När dom har vilat lite så sätt in dom i ugnen på ca 150 grader
i 7-9 min. Tänk på att både grader och tid kan skilja sig från ugn till ugn.

Färdig redo att fyllas med valfri fyllning.

2 kommentarer:

Therese sa...

Du får det att se så enkelt ut! :) Fin beskrivning med (och bilder), kanske tom. jag kan försöka mig på macroner!

Carola-Mycakes sa...

hittade precis till din blogg.. Himla många mumsigheter. Väldigt bra beskrivning med bilder. Nu skall jag äntligen våga mig på att dessa fina godingar. Bra tips med att tillsätta pulverfärg. Jätte fint